مقالات مقالات .

مقالات

فواید کار درمانی

کاردرمانی هنر بکارگیری فعالیت های هدفمند و ارائه تمرین های کاربردی برای پیشگیری از ناتوانی و بهبود اختلالات عملکردی افراد ناتوان و کمک به آن ها در رسیدن به اسقلال در انجام کارها و کاهش وابستگی به دیگران است.

کاردرمانگران که متخصصان این رشته هستند در دو حوزه جسمی و ذهنی فعالیت می کنند.

کاردرمانی جسمی برای بیمارانی است که دچار اختلال جسمی _ حرکتی هستند و کاردرمانی ذهنی برای بیمارانی که دچار مشکلات مغز و اعصاب هستند ارائه می شود.

آموزش مهارت های زندگی فردی و اجتماعی ، ارزیابی قدرت عضلانی ، ارزیابی دامنهٔ حرکتی و تجویز برخی وسایل کمکی مانند بریس و ارتز می تواند توسط متخصص این رشته انجام بگیرد.

توصیه ها و آموزش های مهم در ارتباط با غذا خوردن ، حمام کردن، توالت رفتن، لباس پوشیدن ، حرکت کردن ، بهداشت فردی و … نیز در حیطه تخصص این افراد قرار می گیرد.

افراد علاقه مند به این رشته می توانند با شرکت در آزمون سراسری و بدست آوردن نمره قبولی وارد دانشکده های توانبخشی که در برخی مراکز استان قرار دارد شده و به تحصیل در این رشته بپردازند.

صبر و تحمل زیاد یکی از خصوصیت های مهمی است که افرادی که تمایل به ورود به این رشته دارند باید از آن برخوردار باشند چراکه اغلب مراجعان این متخصصان افرادی هستند که به نوعی دچار معلولیت و ناتوانی هستند.

کاردرمانی در کشور ما در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات خود و حصول مجوز های لازم می توانند اقدام به تاسیس کلینیک خصوصی کنند و یا در مراکز توانبخشی ، بهزیستی ، مدارس کودکان استثنایی ، بیمارستان ها ، سرای سالمندان و … به فعالیت بپردازند.

موارد کاربرد این رشته در بیماری ها
اختلالات ذهنی مانند اختلال کم توجهی_ بیش فعالی، اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی ، سندرم داون، اختلالات یادگیری ، اختلال در خواندن و نوشتن و …
بیماری های مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، فلج مغزی، ضربه ی مغزی، ام اس، پارکینسون، ضایعع نخاعی و …
بیماری های ارتوپدی مانند آسیب های مفصلی، دیستروفی عضلانی، آسیب رباط ها و تاندون ها و …
اختلالات دوران سالمندی مانند آلزایمر ، زوال عقل و …
اختلالات روانی مانند فوبیا ، شیزوفرنی ، افسردگی ، استرس بیمارگونه و …
اختلالات رفتاری مانند اعتیاد
فواید کاردرمانی
بهبود مهارتهای ذهنی و جسمی
کمک به افزایش استقلال در عملکرد فردی و اجتماعی
ایجاد یکپارچگی حسی
بهبود مهارت های فردی و اجتماعی
مشارکت سالمندان در فعالیت‌ های مفید برای آنان

منبع:https://iranpt.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۰:۳۳ توسط:admin موضوع: نظرات (0)